Med öppna dörrar, låga trösklar och ett klimat som tillåter både tvivel , tvekan och otro
vill vi hälsa dig varmt välkommen hem till våra kyrkor.
Rik inför Gud
Högmässa i Stensjökyrkan
17:onde eft. Tref. 2015
Stefan Risenfors
<<Föregående >>Nästa
Beredelsetal
Den där soptunnan som Johannes släpade in – den behöver vi alltså alla. Vi behöver nånstans där vi kan lämna
ifrån oss allt det som blev fel i våra liv. Men ett misstag vi kan göra med den där soptunnan är att själva hoppa ner i den.
Om vi har gjort det, om vi har dömt inte bara våra felaktiga ord och gärningar
utan också dömt oss själva, så är det som att vi låtit bli att dumpa våra bördor i soptunnan men däremot själva hoppat ner i den. Du gör fel men du är inte fel.
Du kan aldrig bli fel för du är skapad till Guds avbild och du är ett älskat barn i Guds ögon oavsett hur mycket fel du har gjort.
Så lova mig att aldrig själv hoppa ner i den där soptunnan som bara är
till för dina synder. Förminska aldrig dig själv, förakta aldrig dig själv utan räta på ryggen precis så mycket som man kan göra när man just har dumpat den tunga börda man burit på. Så låt
oss då göra oss av med vår synd, lämna våra bördor ifrån oss i syndabekännelsen …
Predikan
Vi har redan en pågående predikan i tio punkter i den
här högmässan och det är Johannes tio kommentarer där vi hittills hunnit med hälften. Den här predikan ska därför bli kort och rikta sig främst till er konfirmander.
”Ni
kan inte tjäna både Gud och mammon” sa Jesus i evangeliet. Mammon är en beteckning för rikedom, materiell välfärd, överflöd. När pengar och saker blivit viktigare för oss än allt
annat, då säger vi att de har förvandlats till en avgud, en låtsasgud, och den avguden kallar vi mammon. Mammon är alltså en modern motsvarighet till den guldkalv vi hörde om i dagens GT-liga text.
Hur många här har läst någon av böckerna eller sett någon av filmerna om Härskarringen – Sagan om ringen hette den första …? Den där ringen har en mystisk dragningskraft på alla i närheten av den och den utöver en livsfarlig magisk kraft på den som bär den. Jag tror att Tolkien som skrev böckerna såg ringen som en symbol just för rikedomen. Pengar har just den farliga dragningskraft på människor som ringen har i sagan. Därför är också girighet en av de synder som kyrkan räknat som särskilt allvarliga synder, som dödssynder.
Jesus återkommer flera gånger till hur farlig rikedomen är för oss människor, här ett exempel ur Matteusevangeliets 19:e kapitel: En rik ung man kommer fram till Jesus och frågar vad han ska göra för att få evigt liv. Jesus svarar honom: "Om du vill bli fullkomlig, så gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig."När ynglingen hörde svaret gick han sin väg bedrövad, för han ägde mycket.
Men Jesus sade till sina lärjungar: "Sannerligen, det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike."
Nu är det inte
så att pengar och saker i sig självt är något ont. Nej, det farliga uppstår när det här blir viktigare än allt annat i våra liv. Jag vill ge ett exempel som jag mötte på ett samtal inför en begravning
för många år sedan. Det handlade om en släkt som blivit ovänner nån gång på 1940-talet och därefter hade de aldrig kunnat träffas. Ovänskapen hade förts i arv från föräldrar till
barn och allt hade börjat med en arvtvist. Det var alltså inte så att en släkting hade mördat en annan i släkten, utan det man bråkat om var pengar - vem skulle få ärva vad? 50 år senare när jag träffade
den här släkten kunde man fortfarande inte tala med varandra.
Då fattar ni hur kärleken till pengar kan förstöra hela människoliv.
Men Jesus säger också något annat i evangeliet: Kroppens lampa är ögat. Om ditt öga är ogrumlat får hela din kropp ljus, men om ditt öga är fördärvat blir det mörkt i hela din kropp. Om pengar och ägodelar är det viktigaste för oss i livet så är det som att vi får ett synfel i våra ögon. Vi ser inte längre klart – vår syn blir grumlig och det var också vad som hände den som bar ringen i ”Sagan om ringen” – plötsligt börjar man fatta vansinniga beslut, man ser inte längre klart vad som är rätt och fel och sant och falskt.
Och det är detta som händer när girigheten tagit makten över dig. Ungefär som ett virus i din dator – när en fientlig programvara lyckats nästla sig in bakom din brandvägg. Då kan datorn börja göra en massa saker som du inte alls hade bett den om, det dyker upp popupfönster och reklam som inte går att stänga ner o s v.
På samma sätt kan girigheten förgifta hela ditt liv – om kärleken till pengar och saker blir drivkraften i ditt liv, ja, då blir du som en virussmittad dator – du tappar kontrollen och glömmer bort vad som egentligen är viktigt i ditt liv. För det som Jesus lär oss är viktigast i ditt liv är människor. Kärleken till människor, gemenskapen med människor. Att välja Gud istället för mammon innebär alltså att människor blir viktigare än saker!
Men du som är konfirmand idag – vad kan den här berättelsen betyda för dig rent konkret? Ett exempel: om några år ska du välja yrkesutbildning. Om din
enda tanke inför det där valet är att du ska hitta ett yrke där du tjänar så mycket pengar som möjligt så är risken stor att du hamnar helt fel i livet. Att du hamnar i ett yrke som du inte alls passar för
eller i ett yrke som du inte själv känner är viktigt och meningsfullt.
Att låta kärleken till pengar styra ditt yrkesval kan alltså leda dig väldigt fel. Lyssna hellre till ditt hjärta – vad du älskar
att göra, vad du brinner för – bättre att vara fattig och glad är rik och deprimerad! Amen