Stefan Risenfors & Anna Sophia Bonde
16:e eft. Tref. 2012 3:e årg. << FÖREGÅENDE NÄSTA>
Högmässa i Stensjökyrkan
Söndagsgtj i Fågelbergskyrkan
GT-text Jes 26:19
Dina döda skall få liv igen,
deras kroppar skall uppstå.
Vakna och jubla, ni som vilar i mullen!
Ty din dagg är en ljusets dagg,
du låter den falla över skuggornas land.
Epistel 2 Kor 4:7-14
Denna skatt har jag i lerkärl, för att den väldiga kraften skall vara Guds och inte komma från mig. Alltid är jag ansatt, men inte kringränd, rådvill men inte rådlös, förföljd men inte övergiven, slagen till marken men inte förlorad. Alltid bär jag med mig i min kropp den död som Jesus fick lida, för att också Jesu liv skall bli synligt i min kropp. Ty jag, som är vid fullt liv, utlämnas för Jesu skull ständigt till att dö, för att också Jesu liv skall bli synligt i min dödliga kropp. Alltså verkar döden i mig och livet i er. Jag har samma trosvissa ande som i skriften, där det står: Jag tror, därför talar jag. Också jag tror, och därför talar jag. Jag vet ju att han som uppväckt herren Jesus skall uppväcka mig med Jesus och låta mig träda fram tillsammans med er.
Evangelium Joh 11:28-44
Marta gick hem och kallade på sin syster Maria och viskade: "Mästaren är här och kallar på dig." När Maria hörde det steg hon strax upp och gick för att möta honom. Men Jesus hade ännu inte kommit in i byn utan var kvar där Marta hade träffat honom. Judarna som var hemma hos Maria för att trösta henne såg att hon hastigt reste sig och gick ut, och de följde efter i tron att hon gick till graven för att gråta där. När Maria nu kom dit där Jesus var och fick se honom kastade hon sig för hans fötter och sade: "Herre, om du hade varit här hade min bror inte dött." När Jesus såg hur hon grät och hur judarna som hade följt med henne också grät blev han upprörd och skakad i sitt innersta, och han frågade: "Var har ni lagt honom?" De sade: "Herre, kom och se." Jesus föll i gråt. Då sade judarna: "Se, hur mycket han höll av honom." Men några av dem sade: "Kunde inte han som öppnade ögonen på den blinde ha gjort så att Lasaros inte behövt dö?" Jesus blev åter upprörd och gick till graven. Det var en klipphåla med en sten för öppningen. Jesus sade: "Ta bort stenen." Den dödes syster Marta sade då: "Herre, han luktar redan, det har ju gått fyra dagar." Jesus sade till henne: "Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?" De tog bort stenen, och Jesus lyfte blicken mot himlen och sade: "Fader, jag tackar dig för att du har hört mig. Själv visste jag att du alltid hör mig, men jag säger detta med tanke på alla dem som står här, för att de skall tro på att du har sänt mig." Sedan ropade han med hög röst: "Lasaros, kom ut." Och den döde kom ut med armar och ben inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade åt dem: "Gör honom fri och låt honom gå."
Beredelsen
Varje högmässa inleds med en syndabekännelse och syftet med det är att visa att vi får komma som vi är inför Gud. Vi behöver inte sminka oss eller förställa oss. Vi behöver inte låtsas vara bättre än vi är för Gud ser rakt igenom oss och fortsätter ändå att älska oss. Därför behöver en kristen aldrig någonsin vara uppgiven. Eller som Paulus uttrycker det i dagens episteltext: Alltid är jag ansatt, men inte kringränd, rådvill men inte rådlös, förföljd men inte övergiven, slagen till marken men inte förlorad.
Låt oss nu be och bekänna med syndabekännelsens ord …
Predikan
Här har vi alltså en berättelse som påstår att Jesus gjorde en död man levande igen. Jag tvivlar på att någon av oss i kyrkan idag har upplevt att döda blir levande. Jag tvivlar faktiskt på att någon enda av jordens 7 miljarder människor har upplevt att en död människa blir levande igen. Det enda som kommer i närheten och som några få har upplevt är att människor under intensivvårdsbehandling på sjukhus återvänder från döden efter att under någon eller några minuter betraktats som döda. Men i fallet Lasaros handlar det ju om en människa som påstås ha varit död i fyra dagar! Begravningen har redan ägt rum! I fyra dagar har liket Lasaros legat i den klipphåla med sten framför ingången som var hans grav. Vi befinner oss i östra Medelhavsområdet med en helt annan värme än här och vad som i det klimatet händer med en död kropp efter fyra dagar vet vi bara alltför väl. Precis som Lasaros syster Marta påpekar för Jesus: ”Herre, han luktar redan!”
Finns det helt enkelt inte bara två rimliga sätt att förstå den här berättelsen ur Johannesevangeliet: Antingen ljuger Johannes – ungefär som någon av de där påhittade otroliga berättelserna om ledarna i Nord-Korea. I så fall är berättelsen falsk, den skildrar inte någon verklig händelse utan den skildrar bara vad människor trodde om Jesus och i den bemärkelsen är den fortfarande viktig för det är viktigt för oss att veta vad de kristna trodde om Jesus sådär 50 år efter hans död för det var förmodligen ungefär då som Johannesevangeliet skrevs. Det finns egentligen bara två saker som talar emot den här tolkningen och det är att berättelsen upplevs så trovärdig med alla detaljer och i detta att den också skildrar Jesus som svag och sårbar – det står ju att han gråter och blir ”upprörd och skakad i sitt innersta”. I de detaljerna är vi ganska långt borta från traditionella hjältelegender som t ex de från Nord-Korea.
Det andra argumentet mot att berättelsen skulle vara uppdiktad utgörs av att Jesus var ett slags revolutionär som delvis stod i skarp opposition mot en stark judisk kultur med tusenåriga rötter och tillgång till ett fungerande skriftspråk. Det judiska etablissemanget skulle knappast ha tillåtit att en sådan här berättelse om Jesus hade spridits över hela Medelhavsområdet om det kunde bevisas att den var påhittad. Begravningar var ju på den här tiden inte någon liten privat angelägenhet utan hela byn Betania var förmodligen på plats när Lasaros begravdes och om alltsammans var påhittat så måste det ha funnits massor av vittnen som kunnat intyga det och då hade rimligen några sådana vittnesmål funnits bevarande bland alla judiska texter som finns kvar från den här tiden. I Nord-Korea har regimen haft en total kontroll över vilken information som tillåts nå medborgarna men Jesus och hans efterföljare hade inget informationsmonopol. Alltså hade etablissemanget lätt kunnat krossa uppenbara lögner som gjorde Jesus större än han var!
Men det finns ett annat sätt att förstå den här berättelsen – en tolkning som också kan upplevas rimligare än att Jesus verkligen skulle ha gjort en död man levande.
Den tolkningen går ut på att Lasaros bara var skendöd. Och det finns massor av exempel på det här från äldre tider då man inte hade instrument som säkert kunde avgöra om en människa var död eller bara hade en extremt låg kroppsaktivitet – så låg att det inte gick att registrera den med gångna tiders metoder.
Då återstår frågan: kan en människa ligga djupt medvetslös i fyra dagar helt utan livsuppehållande behandling och ändå överleva? På senare år har vi hört talas om nyfödda barn som dödförklarats och placerats i kylrum och därifrån har men senare hört gråt och så har barnet kunnat räddas. Så också modern sjukvård har ibland haft svårt att avgöra om en människa är död eller inte. Och Lasaros låg alltså inte begravd i jorden utan hans kropp befann sig i en klipphåla där det kunde finnas tillräckligt med syre för att överleva…
Visst finns det en liten möjlighet i att Lasaros kunde ha varit skendöd i fyra dagar men nu kommer jag till mitt viktigaste ställningstagande i den här predikan: För mig gör det ingen skillnad! Personligen tror jag att Jesus faktiskt gjorde en död man levande igen men jag är inte säker på att det verkligen hände. För mig är det en annan fråga som är den enda intressanta att ställa till den här texten och det är inte frågan om det gick till på det vis som det berättas utan frågan OM DET KAN HA GÅTT TILL PÅ DET VIS SOM JOHANNES BERÄTTAR!
Och mitt svar på den frågan är ett obetingat JA. Ja, jag tror att Jesus kan ha uppväckt Lasaros från döden rent bokstavligt. Och det säger jag trots att jag vet att det rent biologiskt är omöjligt. Men min syn på Jesus gör att jag väntar mig lite mer än det rimliga av honom. Om Jesus, liksom alla oss andra, hade varit en fången inom de ramar som naturlagarna ger oss, så hade han inte varit värd mer beundran än vilken folkhjälte som helst, som t ex Dag Hammarskjöld som är aktuell i dagarna. Vi vet att Jesus blev avrättad och vi är numera ganska säkra på att dag Hammarskjöld blev mördad pga sin kamp för rättvisa. Båda är beundransvärda gestalter men ändå byggs inga kyrkor där man tillber Dag Hammarskjöld. För Jesus är ju något mer än en vanlig människa. Vi är någon miljard människor på jorden som verkligen tror att han är Gud och därmed inte beroende av några naturlagar och då är det inte mycket begärt att han skulle kunna göra döda levande.
Det är alltså en annan fråga som är den intressanta inför dagens text, en annan fråga än om det har hänt eller inte. Och det är frågan om vem du säger att Jesus är! Den frågan avgör allt men bara om ditt svar är något mer än läpparnas bekännelse. Du kan säga att Jesus är Gud men ditt liv kan förkunna motsatsen. För om du verkligen tror att Jesus är Gud så läggs ett nytt filter över hela tillvaron – ett filter som du betraktar allt igenom. Allt du ser tar sin färg från det här filtret och det är en färg som förkunnar att allt är möjligt! Ingenting är hopplöst för Jesus är Gud.
Men hur hamnar det där filtret framför mina ögon? Ja, det kan handla om ett mirakel, ett underverk som i dina ögon är precis lika stort som att Lasaros blev levande. Det kan handla om ett personligt möte med Jesus – att han plötsligt blev verklig för dig – och det är något som ofta sker när du upplever livet som allra mörkast. I mörkret är ju ljuset som mest synligt! Men den där förvissningen om att Jesus är Gud kan också börja i något mycket mer stillsamt och odramatiskt. Som att du betraktar din hand med fingrar som kan röra sig bara för att du vill att de ska röra sig. Också det är ett underverk som kanske inte är mindre än att en död man blir levande.
Döden och livet är temat för den här söndagen. Döden är ju egentligen inget i sig själv utan på samma sätt som mörker bara är frånvaro av ljus så är döden inget annat än frånvaro – frånvaro av det vi kallar liv. Men vad liv är kommer vi människor aldrig att förstå. Visst kan forskarna peka på en massa biokemiska processer men det handlar bara om ytan på ett mysterium som är så oändligt mycket större. Bara att erkänna detta och kanske börja stava Livet med stort L – bara det kan vara första steget mot att våga tro på någon vars kärlek och makt inte ens låter sig hejdas av det där som en gång verkade så definitivt – döden. AMEN
Senaste kommentaren
01.08 | 21:22
Kära läsare av sidans predikningar. Jag vill bara göra er uppmärksam på att numera är det Anna Sophia Bonde som står för predikoskrivandet.
04.01 | 07:58
OK, då är jag med Dig.
03.01 | 21:35
... vi avvisar varje rörelse utanför den aktuella och allt trängre åsiktskorridoren. Eller med bilden från predikan: jag vill hellre vara en fri ren än en inlåst ko!
03.01 | 21:33
Hej Georg
Kul att du läst predikan! Nu handlade ju den aktuella passagen om den största fara som kyrkan är utsatt för och jag menar att det är att vi blir så rädda för att tappa kontrollen så att ....